مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قزوین
هم‌اکنون 88 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

پاسداری از فرهنگ عاشورا

مقصود از فرهنگ عاشورا مجموعه مفاهيم، سخنان، اهداف و انگيزه ها، شيوه عمل، روحيات و اخلاقيات والايی است که در نهضت کربلا گفته شده يا به آنها عمل شده يا در حوادث آن نهضت تجسم يافته است. اين ارزشها و باورها هم درکلمات سيدالشهدا و ياران و خاندان و ادامه دهندگان راه او متجلی است و هم در رفتار و کردارشان در جريان آن قيام تبلور يافته است
بدون شک ماندگارترين و موثرترين حادثه تاريخی بعد از ظهور اسلام، حادثه کربلا است. قيامها، انقلابها و دعوتهايی که تا به حال در ميان بشريت پديد آمده است، همه يکسان نبوده و شعاع تاثير آنها يکنواخت نيست؛ بعضی از انقلابها و دعوتها و جريانهای فکری در زمان پيدايش خود قشر وسيعی را فرا گرفته، ميليونها نفر طرفدار و پيرو پيدا کرده‌اند، اما بعد از زمان خويش ديگر بساط هستی شان برچيده و به دست فراموشی سپرده شده است.
اين گونه انقلابها و دعوتها تک بعدی بوده و منحصر به زمان و مکان خويش‌اند.
برخی انقلابها و دعوتها، دو بعدی هستند و شعاع تأثيرشان در دو جهت بوده است؛ آنها همچنان که قشر وسيعی از انسانها را در زمان خود جذب نموده‌اند، در زمانهای بعد نيز پيشروی کرده‌اند، و شعاع آنها از مکان گذشته، بُعد زمان را نيز فراگرفته است و بعضی ديگر در ابعاد گوناگون پيشروی کرده اند؛ هم سطح وسيعی از جمعيتهای بشر را جذب کرده و تحت نفوذ خويش قرار داده‌اند و در هر قاره‌ای از قاره‌ها اثر نفوذ آنها را می‌بينيم و هم بعد زمان را فرا گرفته؛ يعنی مخصوص يک زمان و يک عصر نبوده، بلکه عمق زمان را درنورديده و قرنهای متمادی با کمال اقتدار حکومت کرده‌اند، و هم تا اعماق روح بشر ريشه دوانده و ضمير افراد را در اختيار خود گرفته و بر اعماق قلبها حکومت کرده و زمام احساسها را در دست گرفته‌اند.
اين گونه قيامها و دعوتهای سه بعدی مخصوص سلسله پيامبران و امامان است.(1)
قيام عاشورا و فرهنگ و پيامهای آن از اين نوع سوم است که هم مکان را درنورديده و هم تمام ابعاد زمان را فرا گرفته و هم اعماق قلب انسانهای بسياری را - فراتر از حيطه شيعه و مسلمانان - تسخير نموده و آنها را عاشق و شيدای نام حسين عليه السلام و قيام و کربلای او ساخته است.
فرهنگ عاشورا
مقصود از فرهنگ عاشورا مجموعه مفاهيم، سخنان، اهداف و انگيزه ها، شيوه عمل، روحيات و اخلاقيات والايی است که در نهضت کربلا گفته شده يا به آنها عمل شده يا در حوادث آن نهضت تجسم يافته است. اين ارزشها و باورها هم درکلمات سيدالشهدا و ياران و خاندان و ادامه دهندگان راه او متجلی است و هم در رفتار و کردارشان در جريان آن قيام تبلور يافته است.
فقه عاشورا
در فقه عاشورا بايد به خوبی تبيين شود که فداکاری تا پای جان برای حفظ دين و اسلام واجب است؛ هر چند جان امام معصوم عليه السلام باشد. اين فداکاری هرگز مصداق خشونت طلبی و يا مصداق «وَلاتُلْقُوا بِاَيْديکُمْ اِلَی التَّهْلُکَةِ‌»؛(2) «خود را با دست خود به هلاکت نيندازيد‌» نيست و حتی اگر لازم باشد، کودکان و زنان هم بايد برای حفظ دين، و تبليغ آن به اسارت روند.
همين طور بيان شود که در مراتب امر به معروف و نهی از منکر ممکن است تا آنجا انسان پيش رود که جان خودش را به خطر اندازد و يا آنهايی که مرتکب منکر می‌شوند را به هلاکت رساند(3).
مرز دقيق اين مسائل و دهها مسئله فقهی ديگر که درحادثه کربلا مطرح است، بايد به خوبی تبيين و بازگو شود و همين طور در بحث حقوقی فقه بيان شود که شهدا، به خصوص شهدای گرانقدر کربلا چه حق و حقوقی به گردن بشريت و جهان اسلام دارند.
تاريخ عاشورا
بر تاريخ نويسان چيره دست و کارشناسان تاريخ اهل بيت، لازم است که تاريخ عاشورا را به صورت صحيح و مستند و پالايش شده از پيرايه‌ها و تحريفها بازسازی کنند و تاريخ اين حادثه عظيم را به صورت روشن و مستند در اختيار متخصصان و مبلغان قرار دهند.
عرفان عاشورا
بخش ديگر از فرهنگ سازی عاشورا مربوط به عرفان می‌شود. در زمانی که در جامعه عرفان بودايی راه پيدا کرده و عرفان تصوف تبليغ می‌شود، جا دارد عرفای بزرگوار شيعی نقش امام عارفان و شهدای عارف کربلا را در بخش نظری و عملی عرفان بازنويسی نمايند، و بيان کنند که چگونه با جان و خون خويش هستی را تفسير، و وجود خدا را ثابت نمودند، و در بخش عرفان عملی با جان باختن در راه جانان، و فانی شدن در کوی دوست، طی مسير کردند.
اهل عرفان و سير و سلوک در مقابل عرفان حسين عليه السلام و شاگردان او زانو بزنند و ياد بگيرند که چگونه ترک عادات و رسوم، رفق و مدارا،(4) محاسبه، ثبات و دوام، ارادت و ادب، و شب بيداري، تضرع، کتمان سرّ، نفی خواطر را عملاً به ديگران آموخت.
و همچنين بيان کنند که «زهير بن قين‌» و «حرّ بن يزيد رياحي‌» چگونه گام اول عرفان را که «توبه‌» و «مراجعت‌» بود برداشتند و در اول محرم «در آستانه تحول‌» قرار گرفتند و تا «سرمنزل‌» مقصود بدون چله نشينی پيش رفتند و يک شبه ره صد ساله را طی نمودند، و همين طور اوج عرفان زينب عليها السلام را به تصوير کشند که چگونه در سخت ترين شب زندگی خود که از يک طرف بدنهای برادران و فرزندان و بستگان شهيدش در بيابان مانده و زنها و کودکان آواره صحرا بودند و خود با بيماری در درون خيمه نيم سوخته قرار دارد، گرسنه، تشنه، در محاصره دشمن، ولی با اين حال نماز شبش ترک نمی‌شود.
و بنويسند که اگر عرفا به دريا بنگرند، خدا را می‌بينند، و به هر جا بنگرند نشان از روی زيبای او می‌بينند، زينب عليها السلام همه هستی را بلکه تمام مصيبتها، اسارتها و طعنه‌ها را زيبا می‌بيند و در مقابل ابن زياد فرياد بر می‌آورد که من از خدا جز زيبايی نديدم «ما رَأَيْتُ اِلاَّ جَميلاً‌»(5)
اخلاق عاشورا
و همين طور اخلاق نويسان، فرهنگ اخلاق عاشورا را تنظيم کنند و بنويسند که اگر پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله برای تکميل مکارم اخلاق مبعوث شد ، در کربلا تمامی اين مکارم به عرصه ظهور و نمايش درآمد؛ شجاعت در اوج و نهايتش، فداکاری و ايثار و گذشت در آخرين حدش، عزت نفس، منش انساني، صبر و بردباری و خلوص نيت با آخرين حلقه‌های تکاملش و دهها صفت اخلاقی ديگر در عاشورا تحقق عملی و عينی پيدا کرد.
و همچنين روان شناسان و متخصصان روحی بررسی نمايند که چگونه می‌شود از نظر روانی امتی حاضر شوند فرزند پيغمبر خدا را با آن وضع فجيع به شهادت برسانند و اهل بيت عصمت و ناموس خدا را به اسارت ببرند.
مبلغان و سخنوران و نويسندگان، عبرتهای عاشورا و درسهايی که از آن می‌توان گرفت، اهداف آن قيام، زمينه‌ها و علل آن را از نو بازخوانی و بازگويی و بازنويسی کنند و همچنين هنرمندان و شاعران، زيباييهای قيام عاشورا را به خوبی به تصوير کشند و با زبان شعر و هنر به جوانان وجامعه عرضه کنند و آنها را به خوبی به سمت و سوی حقيقت و راستی هدايت نمايند.
هر آنچه با نام و مکتب حسين عليه السلام، با فرهنگ عاشورا و عاشورائيان به جامعه عرضه شود، و درست و صحيح و مستند و محکم باشد، از پذيرش بالايی برخوردار خواهد بود، بلکه جوانان و جامعه عاشقانه آن را خواهند پذيرفت.
پاکسازی تاريخ عاشورا
گام ديگری که لازم است برای حفاظت از فرهنگ عاشورا توسط محققان و کارشناسان تاريخ و سيره اهل بيت عليهم السلام و مسئولان دلسوز انجام گيرد، پاکسازی تاريخ عاشورا از تحريفها است. بايد تحريفهای معنوی و لفظی عاشورا، و علل و خواستگاههای آن تبيين گردد، و هميشه بايد همچون مطهريها باشند که فرياد برآورند از اين همه تحريفها و کجرويها، و همين طور خرافه هايی که دور اين حقيقت را گرفته است.

تلخیص از مقاله سید جواد حسینی/ مبلغان ش 75

________________________________________
پی نوشت
1) اقتباس از مرتضی مطهري، جاذبه و دافعه علی عليه السلام، انتشارات صدرا، ص 35 - 36، با تغيير و اضافات.
2) بقره/159.
3) مرتضی مطهري، حماسه حسيني، قم، انتشارات صدرا، اول، 1407 ق، ج 3، ص 239.
4) اشاره به لوازم سير و سلوک در عرفان عملی فقيهان عارف، برگرفته از سيدمرتضی بحرالعلوم، رساله سير و سلوک، تهران، انتشارات حکمت، اول، 1360، ص 40-39.
5) بحار الانوار، ج 45، ص 115.
آخرین ویرایش
در 1397/6/21 12:54

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
33245089- 028
قزوین - خیابان شهدا (سپه) - نبش کوی شیخ الاسلام - دفتر نماینده ولی فقیه در استان
پیامک
30001366